18. detsember 2015

Talvine külaline
Talvine külaline
Pam Jenoff
Tallinn : Ersen, 2015
Romaanide „Komandandi tüdruk“ ja „Diplomaadi naine“ autori Pam Jenoffi sulest on ilmunud taas kaasahaarav romaan sõja ajal sündinud armastusest ja rasketest valikutest, mis on nii huvitavalt kirjutatud, et on üsna raske enne lõppu käest panna.
Peategelanna, 91-aastane Helena Nowak paisatakse ühe ootamatu külaskäiguga ajas tagasi 73 aastat.
„Aga minu juures ei ole keegi kunagi käinud ja minul pole kunagi midagi selle vastu olnud ja ma pole vabatahtlikult ennast välja pakkunud. Nad lihtalt ei tea, kes ma olen. Minu lugu ei räägi getodest ja vangilaagritest, vaid väikesest külast mägedes, ööpimeduses seisvast kabelist. Peaksin selle vist kirja panema. Nooremad ei mäleta ja kui mind pole, ei ole mitte kedagi teist jäänud. Ajalugu ja need, kes selles elasid, kaovad tuulde. Aga ma ei suuda. Asi pole selles, et mälestused on liiga valusad – ma elan neid igal ööl uuesti läbi, see on nagu katkematu film minu peas. Aga ma ei suuda leida sõnu, mis teeksid au inimestele, kes elasid, ja sündmustele, mis meie seas aset leidsid“
1940. aasta talve hakul elas naine natsiokupatsiooni aegses Poola külakeses Biekowices. 18-aastase noore neiuna kasvatas ta koos oma kaksikõe Ruthiga nooremat venda ja kahte väikest õde.  Kaksikud, tugev ja iseseisev Helena ning ilus ja vaikne Ruth,  moodustasid tugeva liidu, kaitsmaks oma väikest perekonda ohu eest, mida sõda neile aina lähemale tõi.
Siis aga muutus kõik, kui Helena leidis metsast vigastatud juudi rahvusest ameerika langevarjur Sam Roseni. Ohte trotsides ja oma eluga riskides, varjas ta meest nii võimude kui oma perekonna eest. Murest mehe pärast, kui keegi peaks ta avastama, kasvas välja peagi vastastikune sügav kiindumus, seejärel armastus. Helena ja Sam teegid plaane tulevikuks, millest ta vaikis isegi Ruthi ees. Ja kui ilmsiks tuli suur saladus, mida ema oli perekonna eest varjanud pikki aastaid, mõistis Helena, et saab suurima ohu eest oma peret kaitsta, vaid veendes neid kodu hülgama ja põgenema.

Kuid tema valikud äratasid Ruthis kadedust, mis lõppes reetmisega ning käivitas sündmuste jada, mille lõplik tõde selgub alles aastakümneid hiljem Ameerika Ühendriikides.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar